De waarde van een nofollow backlink voor SEO
Als je al even in de SEO-wereld rondhangt, heb je waarschijnlijk gehoord van die beruchte “nofollow” backlinks. Maar wat is nou de waarde van een nofollow backlink voor SEO doeleinden? Het is als die ene persoon op een feestje die iedereen lijkt te kennen, maar niemand echt begrijpt. Zijn ze goed? Zijn ze slecht? Of zijn ze gewoon neutraal? Laten we deze nofollow backlinks eens goed onder de loep nemen en ontdekken wat hun echte waarde is voor SEO.
Wat is een nofollow link?
Laten we beginnen met de basics. Een nofollow link is een type hyperlink met een klein, maar machtig stukje HTML-code eraan toegevoegd: rel="nofollow"
. Deze code vertelt zoekmachines als Google: “Hé, volg deze link niet. Geef geen SEO-kracht door aan de website waar deze naar verwijst.” Simpel gezegd, het is alsof je een broodkruimel op de grond legt, maar tegen de mieren zegt: “Niet oprapen!”
Nofollow links zijn oorspronkelijk in het leven geroepen door Google in 2005. Het doel was om spammy links in blogcomments tegen te gaan.
Destijds lieten mensen duizenden links in comments achter, in de hoop hun rankings een boost te geven.
Google zei: “Niet zo snel, cowboy!” En zo ontstond de nofollow tag. Deze no follow tag gaf namelijk voor Google aan deze URL’s juist geen waarde te geven. Het was toen de manier om die deze spammy comments op die miljoenen blogs te stoppen. Of in ieder geval geen waarde te geven aan dat soort links.
Maar betekent dit dat nofollow links compleet waardeloos zijn? Absoluut niet!
Wanneer gebruik je een nofollow link?
Dus, wanneer zou je eigenlijk een nofollow link willen gebruiken? Stel je voor dat je een blog schrijft en je wilt naar een bron linken, maar je bent niet helemaal zeker van de betrouwbaarheid ervan. Misschien is het een gastbijdrage van een externe schrijver, of een link naar een advertentiepartner. In dat geval is een nofollow link je beste vriend.
Je gebruikt een nofollow link ook als je linkt naar betaalde content, zoals gesponsorde artikelen of advertenties.
Dit voorkomt dat Google denkt dat je bezig bent met link schemes (iets wat je zeker wilt vermijden, tenzij je van straffen houdt #masochisme). Het geeft Google net dat seintje dat de link die tot stand gekomen is niet natuurlijk is. Natuurlijk ben je niet verplicht dit te doen en kan je het een keer vergeten. Maar het is niet verstandig hier een gewoonte van te maken.
En laten we eerlijk zijn, niemand wil een straf van Google. Dus door een nofollow tag toe te voegen, geef je Google een subtiele knipoog: “Geen zorgen, ik probeer hier niet vals te spelen!“
Hoe zie je of een link nofollow is?
Nu je weet wanneer je een nofollow link zou moeten gebruiken, is het tijd om te leren hoe je kunt zien of een link nofollow is. Gelukkig is dat niet zo moeilijk als het lijkt. Hier zijn een paar simpele manieren om dat te doen:
- Handmatig controleren in de HTML-code: Als je een beetje technisch onderlegd bent, kun je de HTML-code van de pagina bekijken. Zoek naar het stukje code dat er ongeveer zo uitziet:
<a href="https://voorbeeld.nl" rel="nofollow">Linktekst</a>
. Die ‘rel=”nofollow”‘ is het magische ingrediënt. - Gebruik een SEO-tool: Er zijn tal van handige browserextensies, zoals MozBar of Ahrefs SEO Toolbar, die nofollow links voor je kunnen highlighten. Deze tools maken je leven een stuk makkelijker (en wie wil dat nou niet?).
- Inspecteer de pagina met developer tools: In Chrome of Firefox kun je met de rechtermuisknop op een link klikken en “Inspecteren” kiezen. Dit opent een venster waarin je de HTML-code kunt bekijken. Je hoeft geen ontwikkelaar te zijn om dit te begrijpen; je zoekt gewoon naar ‘rel=”nofollow”‘ in de code.
In onderstaand voorbeeld zie je deze nofollow tag.
Waarom jij wel waardevolle nofollow backlinks wilt
Nu komt de hamvraag: waarom zou je in hemelsnaam een nofollow backlink willen? Als ze geen directe SEO-waarde doorgeven, zijn ze dan niet gewoon… nutteloos?
Nou, niet zo snel! Hier zijn meerdere redenen waarom de waarde van een nofollow backlink voor SEO hoog is.
Autoriteit en geloofwaardigheid: Hoewel nofollow links geen directe SEO-waarde hebben, kunnen ze je geloofwaardigheid verhogen. Als gerenommeerde sites naar je linken, zelfs met een nofollow, geeft dat een signaal af aan je publiek en andere potentiële linkgevers: “Deze site is de moeite waard om te bezoeken!”
Verkeer is koning: Een nofollow link mag dan misschien geen SEO-sap doorgeven, maar het kan wel degelijk zorgen voor verkeer naar je website. En laten we eerlijk zijn, wat heb je liever: een hogere ranking zonder bezoekers, of een lager plekje in de zoekresultaten met een vloedgolf aan verkeer? Ik weet het wel!
Merkbekendheid: Elke link naar jouw website, nofollow of niet, draagt bij aan je online zichtbaarheid. Mensen zien je merknaam, klikken op je link, en voilà, je merkbekendheid stijgt. Dit is vooral handig voor nieuwe websites die nog naam moeten maken.
Social signalen: Hoewel Google officieel zegt dat sociale signalen geen directe rankingfactor zijn, geloven veel SEO-experts dat ze toch een indirecte rol spelen. Stel je voor dat een populaire blog jouw content deelt met een nofollow link. Dit kan leiden tot meer shares, likes, en ja, zelfs directe backlinks van andere websites.
Relaties opbouwen: Nofollow links kunnen de deur openen naar waardevolle relaties. Stel je voor dat je een gastpost schrijft voor een grote website. Ze gebruiken nofollow links, maar de exposure en het potentiële netwerk dat je hiermee opbouwt, kunnen onbetaalbaar zijn. En wie weet, misschien resulteren deze relaties in dofollow links in de toekomst!
Diversiteit van je linkprofiel: Een natuurlijk ogend linkprofiel bevat zowel dofollow als nofollow links. Als je alleen maar dofollow links hebt, kan Google argwaan krijgen. Het is alsof je alleen maar rode M&M’s in je zak hebt. Nofollow links voegen wat diversiteit toe en maken je linkprofiel gezonder en natuurlijker.
Dus; wat is nu de waarde van nofollow backlink voor SEO?
Naast dit alles is het eigenlijk ook maar de vraag welke waarde Google er nu aan toe kent.
Er zijn zoveel bedrijven en voorbeelden die aangeven dat wanneer ze een nofollow backlink hebben gekregen van een high autority site het verkeer op hun websites overduidelijk steeg.
Dat is dus een direct signaal dat Google er wel waarde aan toekent.
Daarmee zou ik dus zeker zeggen dat de waarde van een nofollow backlink voor SEO hoog is.